Sunday, October 30, 2011

Maggi? Mi Sedaap? Cintan?

Oh, please. Dengar sahaja nama-nama semua jenis mi segera, aku dah terliur. Terutamanya Mamee Kari Berapi dengan Mi Sedaap Sambal Goreng. Padahal baru makan Maggi semalam. Dah tahu nak exam, ada hati nak makan Maggi. Nasib baik tadi baca Sejarah boleh ingat semua benda. Kalau tak, habislah aku.

Hmm, kriuk-kriuk! *slogan Mi Sedaap* Well, siapa tak suka maggi? Masak pun tak sampai 5 minit. Mudah pula tu. Tapi makanan yang tak berkhasiatlah! Kalau dah desperate sangat sampai tak ada apa-apa nak makan, boleh makan sampai 2 paket! Teringat waktu kecil dulu, first time masak Maggi sendiri ketika berumur 6 tahun. 


Masa tu pendek lagi. Nak masak pun kena berdiri atas kerusi. Kena ada orang dewasa kat rumah. 






Sebenarnya, ramai yang tak tahu nak masak maggi. Kay. Jangan nak terjah aku sesuka hati. Mungkin anda yang sedang membaca blog ini juga tak reti nak masak Maggi walaupun sebenarnya tahu masak Maggi. *angkat kening* Maksud aku, ramai yang masak Maggi dengan caranya yang salah.
Aku dah baca segala manual yang ada kat paket Maggi itu. APAHAL PULA KAU CAKAP AKU SALAH *buat muka marah macam Giant nak marah Nobita*
Anda tahu tak, kalau ikut cara-cara masak Maggi yang ada kat paket tu boleh mengundang padah? Boleh membawa kemudaratan? Kay, dah dah. Jangan nak buat muka cuak. Maka dengan ini, saya dengan murah hatinya ingin berkongsi cara-cara memasak mi segera dengan cara yang betul - tanpa menjejaskan badan dan kesihatan


Selalunya, kita masak maggi dengan masukkan maggi ke dalam air yang mendidih. Then, taruk perencah dan biarkan maggi tu masak selama 3 minit.


Apabila kita merebus segala ramuan dalam perencah itu yang mengandungi MSG, ia akan mengubah struktur molekul dan yang paling teruk, ia akan menjadi toksik. EWW. Hah, lagi satu, mi maggi tu pula sebenarnya diselaputi oleh wax. Ya, wax. Alah, macam cerita The House Of Wax! Kalau kita nak buang wax tu dari badan kita, ia akan mengambil masa 4 - 5 hari selepas kita dah makan maggi tu.


Cara-Cara Masak Mi Segera Dengan Cara Yang Betul

  1. Masuk mi ke dalam air yang mendidih.
  2. Apabila mi sudah masak, keluarkan mi tersebut dan buang air yang mengandungi sisa wax. (airnya berwarna kekuningan sikit)
  3. Jerang air hingga mendidih dan masukkan mi tadi. 
  4. Padamkan api. Bila api dah padam, sementara air masih panas, masukkanlah perencah tersebut.
  5. Kalau buat mi segera goreng, keluarkanlah mi tersebut dan toskanlah. Tambah perencah lepas tu.
Ramai pesakit yang berumur lingkungan 18 - 24 tahun merana sakit pancreatitis sama ada yang merengsakan atau jangkitan disebabkan pankreas terdedah dengan mi segera. Terutamanya yang makan maggi kerap! Kalau anda makan maggi tu lebih dari 3 kali dalam seminggu, lebih baik ubah cara pemakanan tu. Maut menunggu.... 

Okaylah, nak baca buku. Bye bye :)


2 comments:

Anonymous said...

owh macam tu caranya
haha selama ni main bedal je

tapi agak leceh la kan
tapi utk kebaikan takpalah ikut saja :)

Unknown said...

Pandai kau masak maggi. Ask the expert...