Saturday, August 23, 2008

Prolog Jom Heboh Di Aidilfitri(my cerpen!)

3 hari sebelum hari raya….

“Berhenti!Tak adillah begini.Main semula!”,teriak Amira dengan rasa geram dan dendam menguasai diri.Amira keluar dari gelanggang permainan galah panjang atau di kenali sebagai ‘toi’ di Perlis.Kawan-kawan Amira pun hendak pulang ke rumah.

Amira cukup menyampah dengan sepupu-sepupunya comel yang di anggap kanak-kanak Ribena.Datuk dan nenek yang di panggil ‘tok’ dan ‘tokwan’ pun asyik membela budak kecil sahaja.

Bulan Ramadhan tidak elok untuk membuat perkara yang tidak di sukai oleh Allah.Oleh itu,dia bercadang untuk menenangkan diri daripada gangguan syaitan yang asyik menggeleteknya membuat perkara yang tidak elok seperti tadi.Dia telah mengutuk-ngutuk sepupu-sepupu yang comel-comel itu tadi.Sepupu comel yang di maksudkan antaranya adalah Mifzal,Muazzam dan Madihah.

Oleh sebab itu,dia mahu membaca Al-Quran.Tiba-tiba, Amira berasa ada sesuatu yang mengekorinya ke bilik.Satu tamparan hebat kena tepat bahu Amira.

“Arghhh!!Sakit!!”,teriakan Amira mampu menggegarkan satu rumah.Begitulah hebatnya kekuatan Amira untuk menjerit.Kali ini, tajuk filem yang sesuai untuk sikap Amira ialah ‘Kampung Menjerit’.

“Kak Mira, kami semua ingin meminta maaf tentang perkara tadi.Kami ingin menebus kesalahan kami pada Kak Mira kami ingin belanja Kak Mira makan ais-krim selepas Solat Tarawih boleh?”,Mifzal memujuk Amira yang mudah di pujuk itu dengan berjaya!!!Yeah!!!Kanak-kanak Ribena itu bersorak keriangan.

Dah habis!Nak baca sepenuhnya?Sila dptkan buku PTS ONE Bumper Raya Edisi 2008.Komenlah,Mira suka...



6 comments:

Alya said...

Best cerpen Mira :D
hehe alya bangga sebab dapat komen
first di entri ni .. hohohohohoho!!
Nanti, layouts alya tu alya nak letak jugak button comments, tapi kena peningkan kepala sikit lah membaca kod2 tu... hehe, blog kak balqis XML punya code, so memang ada lah kot tempat komen .. hermm

BalqisBasri (^^,)v said...

Mira niey menjeles kan akak jew laa...
wat akak jd lg x sabar nak bace cter selanjutnyew....
hu3...
MESTY beli buku bumper raya PTSONE !!

MIRA said...

Alya,

Sila bangga2kan diri anda..Hehe..

Kak Balqis,

Jgnlah jeles2..Thn dpn,mana tahu karya akk terpilih pula ke?

Anonymous said...

Mira,

tahniah lagi sekali ya sebab cerpen terpilih.

Tak sabar nak baca cerpen Mira..

MIRA said...

.pinkySara,

Thxthx and THX!Lol..

cikadlynn said...

Ok jugak tapi siapa yg tampar Amira?(tu?)